School - Reisverslag uit Beaufort, Verenigde Staten van Jan Bakker - WaarBenJij.nu School - Reisverslag uit Beaufort, Verenigde Staten van Jan Bakker - WaarBenJij.nu

School

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 April 2014 | Verenigde Staten, Beaufort

Op mijn eerste dag hier ging ik 's ochtends naar de school waar ik bijles zou gaan geven. Om daar te komen kon ik meerijden met de grootouders van Jarrod. De woonsituatie is namelijk als volgt: ik logeer in een volledig gemeubileerd appartementje boven de (vrijstaande) garage van opa en oma, hun huis staat er een paar meter vanaf. Jarrod woont met zijn moeder in het huis tegenover. Zijn grootouders waren erg hartelijk en vonden het geen probleem om mij mee te nemen. Op weg naar hun werk (een eigen verzekeringskantoor) hoefden zij dan ook maar een paar minuutjes om te rijden. Niet verkeerd op een totaal van 30 kilometer.

Op school aangekomen kreeg ik eerst een rondleiding over een deel van de campus door mijn contactpersoon, Elisabeth Matthews. Daarna werd ik geïnstalleerd in het computerlab, een computerlokaal waar mensen in en uit lopen die computergeraleteerd huiswerk moeten maken en daar soms hulp bij nodig hebben. Zo heb ik gedurende de dag een aantal mensen geholpen met Microsoft Office Access opdrachten die ze op hadden gekregen voor een vak. Niet heel gemakkelijk aangezien ik zelf bijna nooit meer met office werk en zeker niet met Access, vandaar dat ik ook gevraagd heb of ik volgende keer misschien van tevoren wat opdrachten onder ogen kan krijgen waar leerlingen waarschijnlijk mee bezig gaan.

Op de terugweg gaf opa me een rondleiding door Morehead City (de stad van de school) en Beaufort (de stad waar het huis officieel bij hoort alhoewel het er aardig buiten staat). Onderwijl vertelde hij uitgebreid over de geschiedenis van de streek en met name over zijn eigen Viking afkomst (zijn naam kan getraceerd worden tot mensen die 250 voor Christus in Denemarken leefden). Na terugkomst kon ik nog snel even een stukje hardlopen voordat ik mee kon eten bij de grootouders. Gewoon degelijk voedsel: een lapje vlees, sperziebonen en rijst met een slasalade. De avond heb ik vervolgens doorgebracht met toeteren met Jarrod.

Op goede vrijdag had het Community College vrij. Jarrods high school echter niet, vandaar dat ik mooi een dagje mee kon lopen. De dag begon met gewichtheffen. Dat dát een vak is doet mij toch twijfelen aan het Amerikaanse schoolsysteem. Jarrod heeft het dan ook alleen maar gekozen om zijn vakkenpakket op te vullen en aangezien hij nog wat opdrachten moest maken voor andere vakken hebben we in plaats daarvan in de band room gezeten.

Het tweede blok was er band rehearsal. In deze periode van het jaar hebben de meeste high school bands wedstrijden met hun zittende orkesten, zo ook deze school. Het leek me sowieso al leuk om te luisteren, maar ik mocht zelfs meespelen! Eerst met de big band (met bijvoorbeeld de klassieker https://www.youtube.com/watch?v=yopNkcDzQQw), daarna met het harmonieorkest (met onder andere de mars https://www.youtube.com/watch?v=M5bcpjUjLpU). Erg leuk en ze konden best knap spelen voor zo'n jong orkest. Wel merkte je een beetje dat het een jong orkest was: het was van tijd tot tijd wel heel gezellig.

In de pauze viel het me al helemaal op hoe jong (en klein) sommige kinderen waren: ben niet meer gewend tussen dat soort mensen rond te lopen. Ik had (lekker Hollandsch) boterhammen meegenomen, maar de meeste anderen haalden iets te eten bij de kantine die onder andere patat en gefrituurde kipvleugeltjes serveerde, maar ook gezondere opties als rijst met doperwtjes, kip en fruit.

Het laatste blok hadden we Engels. Dat begon met een korte woordenschat toets. Het was een digitale toets, dus ik kon hem helaas niet meemaken, maar meekijkend met Jarrod schat ik dat ik ongeveer een kwart van de woorden kende. Vervolgens hadden ze een korte toets over een boek dat ze gelezen hadden, “In cold blood”. Hierna volgde er nog een discussie over dat boek, met wat filmpjes over de schrijver. Het is best een schokkend boek (over twee moordenaars van onschuldige mensen), maar dat zorgde voor een discussie die zelfs voor mij nog wel interessant was: zo ging het bijvoorbeeld op een gegeven moment over de doodstraf en toen bleek dat bijna iedereen wel voor de doodstraf was, ondanks daaropvolgende voorbeelden van mensen die onschuldig ter dood veroordeeld zijn.

Na 's middags nog wat getoeterd te hebben gingen we uit eten met Jarrod, moeder, grootouders en twee vrienden. Ik heb een heerlijk soort dikke vissoep gehad (onder andere met garnalen), gevolgd door een bord kipvleugeltjes en selderij. Opa en ik hebben daarnaast nog een Heineken gedeeld nadat we het erover hadden gehad dat dat toch wel het beste bier was wat ze hier serveerden. Als toetje hebben we frozen yoghurt gehaald. We hebben daar al met al meer dan een half uur gezeten omdat de televisie op de disneyfilm “The emperor's new groove” speelde en die moesten we natuurlijk wel afkijken. Nadat ik bekende nog nooit de oceaan aan te hebben geraakt reden we daar op de terugweg nog even langs. Hartstikke koud natuurlijk nu en het waaide ook nog eens heel hard, dus we zijn maar snel huiswaarts gekeerd.

Stille zaterdag was een redelijk rustige dag: uitslapen, hardlopen, lunch (sweet-potato patat met kipnuggets). 's Middags hebben we vooral lang getoeterd. Oorspronkelijk hadden we nog het plan om naar het museum te gaan, maar onze trompetten hielden ons zo lang bezig dat we daar niet meer aan toe kwamen. Al het zwaar koper moet namelijk ook een nummertje trompet spelen in de show, maar dat mondstuk is zo veel kleiner dan dat van een euphonium of tuba dat dat best lastig is. Hier een filmpje van mij en Jarrod (we staan buiten omdat de microfoon het anders niet aankon): https://www.youtube.com/watch?v=BMB8Sr2k_7I&list=UUa-IYcRyP9i_TDf_O15rVUQ. We kregen daarop een heerlijke uitgebreide maaltijd met onder andere soft shell krab, garnalen en hollandse appelmoes (speciaal voor mij). Na het eten hebben we Top Gun gekeken (want die film móest ik gezien hebben). Ten slotte op tijd naar bed, want de paaskerkdienst stond vroeg op de planning.

  • 23 April 2014 - 07:15

    Jenne:

    Alvast weer veel succes toegewenst.

  • 24 April 2014 - 20:51

    Nico:

    Hallo Jan, Drie dingen.
    1, Heel leuk verslag, maar mag het ietsje korter
    2, Het verbaasd me telkens weer dat Heineken het wint van Budweiser
    3, Leuke filmpjes op youtube, maar er moeten jullie zo ernstig kijken?

  • 29 April 2014 - 09:21

    Jorrit:

    Heeeey Jan,

    Leuk dat je links naar de filmpjes plaatst! Inderdaad 'ernstig', maar het ziet er superrr professioneel uit!

  • 28 Mei 2014 - 08:00

    Jakob:

    Ahaaa, dat verklaart waarom ik je laatst op een foto met een trompet zag spelen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Beaufort

Jan

Op deze blog hou ik op onregelmatige tijden bij wat ik zoal meemaak op mijn toetertochten naar Amerika.

Actief sinds 05 April 2012
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 71829

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Crown Japan trip

15 Januari 2014 - 11 Augustus 2014

Carolina Crown 2014

25 April 2012 - 15 Augustus 2012

Carolina Crown 2012

Landen bezocht: