Dag 3: de opener - Reisverslag uit Boiling Springs, Verenigde Staten van Jan Bakker - WaarBenJij.nu Dag 3: de opener - Reisverslag uit Boiling Springs, Verenigde Staten van Jan Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 3: de opener

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Mei 2014 | Verenigde Staten, Boiling Springs

Zondag begon Spring Training eigenlijk pas echt. Een hele repetitiedag, beginnend met een stretch, dan een visual block, lunch, brass block, diner, ensemble en cooldown. Grofweg zoals al onze dagen er de komende weken uit gaan zien. Over de verschillende blokken valt niet elke keer wat nieuws te vertellen, maar er gebeuren natuurlijk altijd ongebruikelijke dingen die het vermelden waard zijn.
We beginnen altijd met stretchen om blessures te voorkomen, maar ook om allemaal een beetje samen wakker te worden en om aan flexibiliteit te werken (belangrijk voor danspasjes). Vooral de eerste dagen vragen ze ons bij het stretchen om dingen te doen waar wij (vooral mannen) echt niet toe in staat zijn, maar het wordt elke week beter en haalbaarder.
De eerste dag was nog niet superzwaar en de moraal was daardoor ook nog erg hoog. We hebben de eerste 25 sets van de opener met muziek op het veld gekregen, een goed begin, maar het tempo moet wel omhoog. Één van de dingen waarvan ik denk dat het ons tempo beperkt is het gebrek aan staff. Er is welgeteld één muziekstafflid aanwezig (Steve) wat niet erg veel is op de 75 blazers die er nu zijn. Daarnaast vind ik het een beetje hypocriet dat ze ons zo pushen om allemaal van dag 1 aanwezig te zijn en dan vervolgens zelf niet te komen.
Mijn persoonlijke belevenis voor zondag was een teek op mijn heup. Hij zat er ook al even want hij was al grotendeels volgezogen. Best een knappe plaats om je als teek te vestigen, die heup, want hij zit precies waar ook een broeksriem strak overheen zit. Omdat ik niet zeker wist hoe hem veilig te verwijderen en of er verder nog wat mee moest gebeuren ben ik er maar mee naar Caroline gegaan, onze medische staff/trainer/wat ook maar met gezondheid te maken heeft. Verder valt er niet zo veel over te vertellen, maar toch, een mini-avontuurtje was het zeker
Maandag hebben we de opener afgerond in het visual blok. In het daaropvolgende brass blok hadden we de eerste volledig buiten adem momenten. Eerst tijdens de introductie van beatings, een oefening waar je volledig kapot gaat. Dit jaar is dat ingevuld met circle drill. In de specifieke oefening beginnen we in de mixed circle (standaardopstelling voor brass repetities). Vervolgens marcheren we 16 tellen naar buiten, 16 tellen naar binnen, 16 naar buiten, 16 naar rechts vooruit, 16 rechts achteruit, 16 links vooruit, 16 links achteruit, 16 naar binnen. Dit doen we dan vier keer achter elkaar, eerst op vol volume maar alleen lucht, dan superzacht maar alleen lucht, dan vol volume met toeteren en ten slotte superzacht toeterend. Dat allemaal op een tempo van 200 stappen per minuut en je gaat helemaal kapot.
Na nog wat herhaling van de drill sloten we het blok af met een run van de opener (met toeteren). Dat was helemaal zwaar. Aan het eind, wanneer we in een cirkel dicht bij elkaar staan, klonken we dan ook als een enorme kudde briesende stieren.
Ook een nieuwigheid maandag was het voedsel: doordeweeks eten we in de kantine van de campus, met een gevarieerd aanbod aan voedsel. Bij het avondeten is er dan bijvoorbeeld keus uit spruitjes, sweet potatoes en vis; hamburgers met friet; een vegetarisch wrap buffet. Daarnaast is er altijd een salad bar en een toetjesbuffet. Al met al verklaard het wel waarom Crown als één van de weinige drumcorps weinig gewicht verliest gedurende spring training.
Al met al hebben we nog geen echt zware repetities gehad: wel zware momenten, maar nog niet snel achter elkaar allemaal moeilijke dingen. Ook is het weer tot nu toe erg gunstig: niet heel heet en elke dag bewolkt. Ook is de staff tot nu toe erg positief. 10% gehad, nog 90% te gaan...